Overslaan en naar de inhoud gaan

Corona Update

Informatie m.b.t. omgang met coronavirus.

Meer informatie

David Bowies Lazarus | Stage Entertainment musical

David Bowies laatste meesterwerk

STAGE MEMORIES: EEN KIJKJE IN HET VERLEDEN

Een musical schatkamer vol fragmenten van iconische musicals, onvergetelijke hoogtepunten, backstage-interviews en nog nooit eerder vertoond beeldmateriaal. Daarnaast is ook een select aantal musical registraties te bekijken. Elke week worden er nieuwe video's geplaatst, stay tuned.....

STAGE MEMORIES: EEN KIJKJE IN HET VERLEDEN

Hoe lang duurt de voorstelling Lazarus?

De duur van de voorstelling is circa 1uur en 50 minuten. De voorstelling heeft geen pauze. 
aanvangstijden Amsterdam:
woe t/m za: 20.00u.
zo: 19.00u.
matinee za: 16.00u.
matinee zo: 15.00u.

Wat zijn de ticketprijzen voor eerste rang?

1e rang kaarten voor Lazarus zijn vanaf €54,15. Kijk hier voor meer info.

Publieksreacties

Al meer dan 100.000 mensen zijn naar Lazarus geweest. 

Quotes

"PUNTGAVE SHOW"

 

NRC

"ADEMBENEMEND MOOI"

de Volkskrant

"GAAT DAT ZIEN"

 

Metro

Visitor reactions

7 redenen waarom je Lazarus moet zien!

1. Dit is David Bowies laatste meesterwerk. In 2015, een maand na de internationale première in New York, stierf hij. Lazarus is jouw kans om het laatste meesterwerk van David Bowie te zien, te horen en te voelen.

2. Je hoort al zijn grote hits! Van ‘Life on Mars?’ tot ‘Heroes’ en van ‘This is not America’ tot ‘Changes’.

7 redenen waarom je Lazarus moet zien!

Beluister hier het album Lazarus

In Lazarus hoor je de wereldhits van David Bowie, van ‘Life on Mars?’ tot ‘Heroes’ en van ‘This is not America’ tot ‘Changes’. 
Alle hits zijn in het Engels gezongen op een bijzondere nieuwe manier. 

De briljante cast

Acteurs Band

Newton

Dragan Bakema

Valentine

Pieter Embrechts

Elly

Noortje Herlaar

Girl

Juliana Zijlstra

Michael

Thomas Cammaert

Zach

Jorrit Ruijs

Ben

Jeroen C. Molenaar

Maemi

Holly Mae Brood

Teen girl one

Esmee Dekker

Teen girl two

Renée de Gruijl

Teen girl three

Shary-An Nivillac

Alternate Elly

Lottie Hellingman

Alternate Valentine

William Spaaij

Understudy Elly/Maemi

Cheyenne Boermans

Understudy Girl/Teen Girls

Venna van den Bosch

Understudy Valentine/Ben/Zach

Rick McDonald

Understudy Newton/Michael

Pieter van Nieuwenhuyze

Band

Muzikaal leider/key 1 Ferry Lagendijk
Drums Marc Schenk
Basgitaar Mark Haanstra
Gitaar 1 Bastiaan Mulder
Gitaar 1/2 Ward Veenstra
Gitaar 2 Marcel Cornelissen
Key 2 Rolf van de Sande
Trombone Ben Schultz
Saxofoon Wouter Schueler
Newton
Valentine
Elly
Girl
Michael
Zach
Ben
Maemi
Teen girl one
Teen girl two
Teen girl three
Alternate Elly
Alternate Valentine
Understudy Elly/Maemi
Understudy Girl/Teen Girls
Understudy Valentine/Ben/Zach
Understudy Newton/Michael
Band

Lazarus, het verhaal en hoe het ontstond

De ervaring van toneelschrijver Enda Walsh waarmee David Bowie samen ‘Lazarus’ schreef

David had drie nieuwe personages bedacht rondom Thomas Newton (de hopeloos gestrande, ogenschijnlijk onsterfelijke alien). Er was een Meisje dat zowel echt als niet echt was, een ‘massamoordenaar’ die Valentine heette en een vrouw die dacht dat ze misschien Emma Lazarus was (de Amerikaanse dichteres wier gedicht ‘The New Colossus’ staat gegraveerd op de sokkel van het Vrijheidsbeeld) – een hulpvaardig personage dat verliefd zou worden op de ultieme immigrant, Thomas Newton.

Het brandpunt in deze vier pagina’s was een simpel, krachtig beeld. Thomas Newton zou uit afval en puin een raket bouwen. Zijn afgetakelde brein maakte hem gek met een droom over ontsnapping, weg uit zijn gevangenis, weg uit zijn kamer hoog in een wolkenkrabber. Newton zou nog één keer proberen om te vertrekken.

De thema’s in het verhaal: eenzaamheid, gekte, alcoholisme, maar ook de schoonheid van onvoorwaardelijke liefde en goedheid.

Dat is waar we die dag begonnen.

We spraken over de personages en de thema’s van het boek uit 1963 - eenzaamheid en gekte en drugsmisbruik en alcoholisme en de marteling van de onsterfelijkheid. Maar het ging ook veel over de schoonheid van onvoorwaardelijke liefde en goedheid. We praatten over losgeslagen personages, over hoe het verhaal afgleed in smoezelig verdriet en agressie. Over personages die slap ouwehoerden over snacks, over hoe het alledaagse zomaar kon veranderen in een Griekse tragedie – we spraken over het hemelse en over de aardse, modderige realiteit.

Tijdens onze eerste paar sessies had Coco gezwegen en geluisterd (misschien kon ze ons gewoon niet meer aanhoren!) en vroeg: “Okay, maar wat gaat er nou gebeuren in het verhaal?” Een terechte vraag, die we zeker moesten beantwoorden, maar daar waren we nog niet.

We moesten eerst een idee, een gevoel krijgen bij de thema’s, bij de sfeer, de wereld die we wilden oproepen. Het verhaal over de man die aan de aarde wilde ontsnappen, daarbij geholpen door de één en tegenwerkt door de ander – dat was en bleef de kern, zoals beschreven in die vier pagina’s. De scènes en de gebeurtenissen zouden later ontstaan.

Hoe de krachtige songs de innerlijke reis van de personages verbeelden

En dan waren daar ook nog de songs.

David gaf me een stapel songteksten en cd’s die hij had samengesteld. “Sommige nummers zul je wel kennen” zei hij – en dat was meer dan alleen een grappige opmerking. We zouden het verhaal samen schrijven, maar hij wilde dat ik de nummers koos die we in het stuk zouden gebruiken. Hij dacht, vermoed ik, dat het voor mij makkelijk zou zijn om objectief en vanuit een verhalend perspectief te luisteren naar zijn songs. Songs waar hij al jaren mee leefde en die bij hem onvermijdelijke associaties opriepen.

De songteksten van David zijn vaak fragmentarisch en lastig te doorgronden – dus het was niet zomaar even naar de woorden luisteren en die vervolgens in het verhaal plakken. Het ging veel meer over hoe de emotie, het ritme en de sfeer van de songs de ziel van de personages konden blootleggen, hoe de songs hun innerlijke reis verbeeldden.

Je eindigt altijd met praten over jezelf

We spraken over de gefragmenteerd vorm van het verhaal. We spraken over wat er in je hoofd gebeurt in de laatste momenten voor iemands dood, wat er gebeurt in je geest en hoe je dat zou kunnen laten zien op het toneel. We begonnen met praten over ontsnapping, maar we eindigden met gesprekken over een individu dat rust probeert te vinden, over sterven op een makkelijkere manier.

Newton zal in zijn laatste momenten proberen om zijn dwingende brein, dat hem ook in leven hield, het zwijgen op te leggen. Fysiek gezien maakte het voor ons niet uit of zijn einde hier op aarde zou zijn of ergens tussen de sterren. David en ik wilden dat Newton eindelijk rust zou vinden.

Hoe een voorstelling zich ook ontvouwt, je eindigt altijd met praten over jezelf. David Bowie was zonder twijfel een meester van de metamorfose en ook een van meest fantastische personen om mee samen te werken. Iemand die mensen meenam naar plekken waar ze anders nooit zouden komen. Maar voor mij blijft hij vooral iemand die altijd persoonlijk was in zijn werk, die oprecht en eerlijk sprak over waar hij op dat moment in zijn leven was.

This page has a custom background

Configure this component to alter page background. Remove this component if you want to remove the page background. You won't be able to set background color for a page if it uses a color-theme. It's recommended to place this component at the top of the page.

This component is not visible for anonymous users